Rynek badawczy w Polsce

OFBOR opublikowa艂 ciekaw膮 infografik臋 na temat rynku badawczego w Polsce. Ka偶dy, kto interesuje si臋 bran偶膮 bada艅 spo艂ecznych znajdzie tu par臋 ciekawostek.

Jedna trzecia rynku nale偶y dzi艣 do grupy kapita艂owej Kantar (Millward Brown SMG/KRC, TNS Polska – dawniej Pentor i OBOP), a dalsze 28 do grupy Nielsen (AC, AGB). Zw艂aszcza ta druga zanotowa艂a wyra藕ny wzrost – o 7 punkt贸w procentowych w por贸wnaniu z rokiem 2010. Pozosta艂e dwie wielkie grupy badawcze maj膮 w Polsce znacznie mniejszy udzia艂 w przychodach bran偶y: Gfk 13%, a IPSOS 9%. Najwi臋ksza polska firma (PBS) odpowiada za niespe艂na 5% wynik贸w finansowych sektora.

Warto przy tym pami臋ta膰, 偶e bran偶a badawcza nie stanowi stanowi znacz膮cej (w kategoriach finansowych) ga艂臋zi gospodarki – gdyby jej przychody jako ca艂o艣ci potraktowa膰 jako przychody jednej firmy, to firma taka nie zmie艣ci艂aby si臋 w艣r贸d 300 najwi臋kszych przedsi臋biorstw w naszym kraju. Przychody tego rz臋du uzyskuj膮 firmy jak telekomunikacyjna Vectra, biuro turystyczne Rainbow Tours czy czekoladowy Wawel.

branza_badawcza_2013_przychody

Kliknij, aby powi臋kszy膰